Endret: 6 okt 2019     Opprettet: 13 jan 2011

Kjekt å vite for deg som beboer

Vi har samlet ofte stilte spørsmål som kommer til styret. Savner du svar på noe, send en e-post til oss, så kan vi oppdatere sidene med svar på ditt spørsmål

Jeg har noe å klage på. Hva gjør jeg?

Ta først kontakt med den det gjelder, dersom det gjelder en annen beboer. Dersom du allerede har forsøkt dette, send en skriftlig klage til styret - enten på epost eller papir (leveres i postkassen utenfor styrerommet). Styret vil så behandle klagen din på førstkommende styremøte. Vi foretrekker at du sender epost.

Hvilken TV og internett leverandør har sameiet?

Vi har valgt HomeNet som ny TV- og internettleverandør fra 1. oktober 2019. Gjennom avtalen med HomeNet får alle beboere i sameiet internett via kollektiv avtale, mens TV er valgfritt og må bestilles selv. For mer informasjon se www.homenet.no/jordalterrasse. 

Jeg har mistet nøkkelen til postkassen. Hva gjør jeg?

Dette er beboers ansvar og låsesmed må kontaktes.

Jeg har mistet nøkkel til leilighetsdøren. Hva gjør jeg?

Dette er beboers ansvar og låsesmed må kontaktes.

Jeg trenger postkasseskilt. Hva gjør jeg?

Sameiet dekker kostnadene for førstegangsbestilling av postkasseskilt i forbindelse med innflytting. Ta kontakt med vaktmester.

Ved andre grunner til endring eller bestilling av postkasseskilt gjennom vaktmester, for eksempel i forbindelse med utleie eller endring på eksisterende postkasseskilt, vil det måtte betales kr 100,-.

Kan jeg montere kjøkkenventilator og baderomsvifte?

Det er ikke anledning til å montere vifter som er tilknyttet ventilasjonssystemet. Kjøkkenventilatorer må være basert på omluft med kullfilterløsning. Det er heller ikke er lov å føre avtrekk fra kjøkkenventilatorer ut i friluft. Merk at det ikke er lov til å tette til avtrekkene, heller ei å bygge dem inn i skap eller lignende.

Feil på callinganlegg / ringeklokke. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med vaktmester.

Feil navn på callinganlegg/ringeklokke. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med vaktmester. Send gjerne epost med leilighetsnummer, adresse og gammelt og nytt navn.

Jeg ønsker å montere markise på terrassen min, har sameiet en foretrukket leverandør?

Nei, det er opp til den enkelte beboer å velge leverandør selv. Det er imidlertid krav til utseende på markisene i henhold til beboerreglementet og vedtektene. Du må også informere styret i forkant av montering.

Hvor ofte er det dugnad?

Vi har dugnad to ganger i året - oppslag kommer på tavlene i oppgangene og her på hjemmesiden. Vaktmester og styret stiller med alt av utstyr. Vi byr på litt mat og drikke til alle.

Jeg har hatt innbrudd i leiligheten / i boden. Hva gjør jeg?

Vi opplever dessverre fra tid til annen at det er innbrudd i kjellerbodene. Pass på at du har en skikkelig hengelås på boden din, og sjekk at alt er ok med jevne mellomrom. Dersom noe skulle være stjålet må du selv melde fra til politiet og kontakte ditt forsikringsselskap. Send også gjerne en epost til styret, slik at vi er klar over situasjonen.

Jeg har vannlekkasje i leiligheten. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med din rørlegger og forsikringsselskap. Interne vannlekkasjer er beboers ansvar. I tillegg er det fint om du informerer OBOS og styret.

Jeg tror naboen over har vannlekkasje. Hva gjør jeg?

Kontakt naboen. Dersom nabo ikke er hjemme, ta kontakt med politiet. Interne vannlekkasjer er beboers ansvar.

Det er ikke måkt etter snøfall siste døgn / dårlig strødd. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med vaktmester.

Hvor kan jeg sette sykkelen min?

Det er sykkelboder som hører til hver oppgang, og sykkelstativ i bakgårdene. Sykler skal ikke plasseres i fellesarealer inne eller i svalgangene.

Jeg trenger å kaste endel søppel. Kommer det container?

Ja, vaktmester bestiller container til søppel fire ganger hvert år. Det kommer oppslag på tavlene og her på hjemmesiden med informasjon om dato.

Maling

Beboer har ansvar for selv å vedlikeholde vegg og vindu på balkongen. Maling kan fås hos vaktmester.

Jeg skal leie ut leiligheten min. Hvem må jeg informere?

Du må informere forretningsfører (OBOS). Husk å informere om følgende:

  • Seksjonsnummer på leiligheten din

  • Navn på leietaker

  • Kontaktinformasjon til leietaker

  • Lengde på utleie

  • Din tilskriveradresse for post

Jeg trenger å komme i kontakt med en rørlegger. Har sameiet avtale med et rørleggerfirma?

Sameiet har en driftsavtale med Allsidige VVS . Dette gir ingen rabatter til deg som beboer, og ingen garanti for arbeidet, men vi kan bekrefte at de er en seriøs aktør i markedet. Vår kontaktperson er Bjørn Jurde. Telfonnummer: 22 72 52 00.

Jeg trenger en elektriker. Har sameiet avtale med et elektrikerfirma?

Sameiet har en driftsavtale med Centrum Elektriske AS. Dette gir ingen rabatter til deg som beboer, og ingen garanti for arbeidet, men vi kan bekrefte at de er en seriøs aktør i markedet. Vår kontaktperson er Martin Oswald. Han kan nås i arbeidstiden (kl. 8-16) på telefon 22 04 48 80. Etter klokken 16.00 kan han treffes på mobil 922 28 255.

Husk å gjøre internkontroll i leiligheten din

Styret i sameiet Jordal Terrasse har ansvaret for at vi utfører internkontroll i sameiet. Vi sørger for at fellesarealene kontrolleres slik at faren for skader og lekkasjer reduseres. Du som seksjonseier har ansvar for din leilighet.

Styret oppfordrer deg derfor til å utføre følgende oppgaver:

  • Rensing av sluk og ventiler i leiligheten

  • Kontroll av røykvarslere og brannslukkingsapparat

  • Se til at brannslangen har fri tilgang og ikke er kommet til skade

Det er noe som ligner på veggdyr i leiligheten min. Hva gjør jeg?

Oppdager du veggdyr eller lignende, ta kontakt med vaktmester omgående.

Logge inn på nettsidene?

Menyvalget "Logg inn" kan være litt forvirrende, men det er kun ment for styret, og ikke for deg som beboer. All informasjon til sameiet ligger åpent på nettsidene.